بهطور کلی یک دیدگاه ثابت را نمیتوان برای همه برندها و کسبوکارهای متفاوت در نظر گرفت. اما میتوان گفت بهترین رنگسازمانی، رنگی میباشد که باوجود خاص بودن حس و حال مربوط به شغل شمارا به افراد انتقال دهد. بنابراین باید مطالعه کنید و حتماً روانشناسی رنگهای متفاوت و تأثیر رنگ را روی افراد بدانید.
طراحی و رنگ یک برند، نباید یاد آورنده یک برند خاص دیگری باشد؛ بهطور کلی رنگ سازمانی شما باید منحصربهفرد و خاص باشد. پس قبل از انتخاب رنگ سازمانی دلخواهتان، حتماً رنگهای سازمانی برندهای دیگر را بررسی و مشاهده کنید.
رنگ سازمانی چیست
رنگ سازمانی اهمیت زیادی دارد و درواقع رنگ برند شما است که انتخاب اصولی و مناسب آن باعث جذب مخاطب و رشد و موفقیت محصول یا برندتان میشود. همچنین در تصمیمگیری افراد برای خرید محصولات و خدمات بسیار مؤثر است. ولی باید بدانید که انتخاب بیربط و نامناسب آن باعث شکست در کسبوکارتان میشود؛ بنابراین باید آن را جدی گرفت.
اصول انتخاب رنگ سازمانی
برای انتخاب رنگ سازمانی حداقل ۳ رنگ که باهم همخوانی دارند میتوانند مورداستفاده قرار گیرند؛ ولی باید بدانید که نباید از رنگهای بیشتری استفاده کنید. بهترین شیوه برای این کار، انتخاب یک رنگ زیبا و خاص در کنار یک رنگ دیگر است. شما باید قبل از هر چیزی، تأثیر روانشناسی رنگها را بدانید تا بهترین رنگسازمانی را انتخاب کنید. اکثر رنگها در دنیا و جهان یک معنی رادارند؛ بنابراین تأثیر یکسانی روی اغلب افراد نیز دارند.
پیشنهاد رنگ سازمانی برای شما
همانگونه که رنگ مناسب برای برند سبب رشد و توسعه آن برند میشود انتخاب رنگ نامناسب نیز موجب شکست در کار میشود. در این مقاله میبینید که رنگها چه تأثیری بر ذهن افراد میگذارند.
بیشتر بخوانید: نکات مهم برندسازی
رنگ سازمانی آبی
همانطور که میدانید رنگ آسمان و دریا به رنگ آبی هست که آرامش را برای شما به ارمغان میآورد. همچنین رنگ آبی نماد اعتماد، اطمینان، صداقت، ایمان و تجربه است و در برندهایی مانند صنعت هواپیمایی، آبمعدنیها و… از این رنگ استفاده زیادی میشود. از رنگ آبی برای لوگوهای مواد غذایی و محصولات غذایی یا آشپزی استفاده نمیکنند؛ به دلیل اینکه اشتها را از بین میبرد پس هرگز انتخاب مناسبی نیست.
رنگ سازمانی زرد
رنگ زرد حس شادی و امید و خوشبینی را به مخاطب القا میکند و باعث بالا رفتن انرژی، تمرکز و همچنین خلاقیت نیز میشود. تحقیقات ثابت کرده است که رنگ زرد پرنفوذتر و متقاعدکنندهتر هست؛ به همین دلیل در برندهای لوازم تحریر و لوازم دانشجویان و دانش آموزان و همچنین دربرند ایرانسل استفاده میشود چراکه نماد انرژی هم هست.
رنگ سازمانی قرمز
رنگ سازمانی قرمز به دلیل اینکه نمادی برای جلبتوجه است؛ در افراد هیجان و شور و اشتیاق فراوانی ایجاد میکند. به همین دلیل اغلب در رستورانها برای افزایش اشتهای مشتریان مورداستفاده قرار میگیرد. بهعنوان نمونهای از این رنگ میتوان به برند کوکاکولا اشاره کرد. قرمز همانطور که گفتیم باعث جلبتوجه شده و اشتها را تحریک میکند؛ همچنین حس شجاع بودن و جوان بودن را نیز به افراد میدهد. بیشترین کاربرد رنگ قرمز در تولیدکننده اسباببازی، غذاهای فوری، اعلام خرید فوری و کمک کردن به دیگران هست که در هلالاحمر هم کاربردهایی پیداکرده است.
رنگ سازمانی سبز
رنگ سبز بهطور کلی نشانگر طبیعت، آرامش، امید، ثبات و امنیت و پایداری است. سازمانهایی که خدمات و محصولات مرتبط با سلامتی، مثل اغلب شرکتهای دارویی و بهداشتی رنگ سبزی دارند، برای چشم و ذهن افراد آرامشبخش بوده و کمک بزرگی برای دید و تخیل افراد میکند. بهعنوان نمونه میتوان برند استارباکس را نام برد. باید بدانید که سبز تیره نماد ثروت و جاهطلبی و سبز آبی نماد حفاظت است.
رنگ سازمانی بنفش
رنگ بنفش نشانگر قدرت، اصالت و جاهطلبی، لوکس بودن و خلاقیت میباشد. این رنگ از رنگهایی است که کودکان آن را دوست دارند؛ به خاطر همین در تولید محصولاتی که به زنان و کودکان مربوط میشود بیشتر از رنگ ارغوانی استفاده میشود. البته باید بدانید که ارغوانی تیره نشانگر افسردگی است و همچنین ارغوانی روشن حس رمانتیکی را به انسان میدهد. از رنگ بنفش میتوان برای طراحی و بستهبندی کالا استفاده کرد.
برای ساخت لوگو منحصر به فرد همین حالا اقدام کنید. شماره تماس : ۰۹۳۵۶۹۳۰۷۲۶
رنگ سیاه
رنگ سیاه یا مشکی بهطورکلی بیانگر حس توانایی، قدرت و اعتبار است. اکثر لوگوهایی که بهصورت نوشته میباشند مانند آدیداس، دیزنی، شنل، مرسدس بنز، کارتر، پوما و… از رنگ سفید و نوشته مشکی استفاده کردهاند. اغلب رنگها بارنگ مشکی ترکیب میشوند و پیامهای مختلفی به افراد میرسانند. بهعنوان مثال رنگ مشکی با طلایی حس کالای لوکس را به افراد میدهد.
رنگ سفید
رنگ سفید در برندها درواقع نماد سادگی، موفقیت و امنیت میباشد و نشانگر ایمان و پاکی، اخلاص و پاکیزگی است؛ که در برندهای بیمارستانی، بهداشتی و دارویی و همچنین خیریه استفاده میشود. رنگ سفید نشانگر پاکیزگی، صداقت و دوستی است. ترکیب رنگ سفید با مشکی حس تعادل و همچنین قدرت را به افراد منتقل میکند.
رنگ طلایی و نقرهای
همانطور که میدانید رنگ طلایی نشانگر لوکس و گرانقیمت بودن، پرستیژ بالا و لاکچری بودن را به افراد القا میکند. همچنین رنگ نقرهای نیز اعتبار و پرستیژ بالا را انتقال میدهد؛ ولی نسبت به رنگ سازمانی طلایی کمتر حس لوکس بودن را انتقال میدهد. نقرهای رنگی خاصی میباشد که نماد آرامش و توازن است و در ترکیب با رنگهایی مانند رنگ سیاه میتواند، برای خاص بودن مورداستفاده قرار گیرد.
همچنین باید بدانید که رنگ نقرهای نشاندهنده درخشندگی، تجمل، آرامش و تعادل میباشد. این رنگ را در برندهایی که محصولات و خدمات آنها به تکنولوژی وابسته است؛ میتوان دید. بهعنوان نمونه از رنگ سازمانی نقرهای میتوان به برندهای اپل و لکسوس و… اشاره کرد.
رنگ صورتی
رنگ صورتی اشاره به صلح و لطافت دارد. درواقع بیشتر برای محصولاتی که به خانمها مربوط است مورداستفاده قرار میگیرد، همچنین این رنگ، رنگ موردعلاقه دختربچهها نیز میباشد. پس انتخاب این رنگ برای کودکان و وسایل مرتبط به بانوان، گزینه درستی است. بهعنوانمثال از رنگ صورتی میتوان برند باربی را نام برد.
نکات مهم انتخاب رنگ برندها