مقدمه
همانگونه که بسیاری از برندهای صاحبنام دنیا راه مشخصی را در دنیای تبلیغات طی کرده اند، شرکت BMW نیز از این قاعده پیروی کرده است. چنانکه سیر پیشرفت این برند مشهور را مورد نظر قرار دهیم می بینیم که هویت سازمانی آن از ابتدای راه تا بدینجا به شکلی هوشمندانه شکل گرفته است. این نظم ساختاری به تمام اجزای تبلیغاتی آن تسری داده شده و تمامی این اجزا به صورت یکپارچه عمل می کنند. از جمله ی این اجزا لوگو این شرکت است که در واقع مهمترین عنصر طراحی هویت بصری ست.
لوگو BMW همواره در کنار اسم این برند جلوه گاه ظرافت، پیشرفت و کیفیت است. در ادامه به پیشینه این برند و لوگو آن می پردازیم.
ابتدا از عنوان این برند بگوییم. BMW حروف اختصاری این سه کلمه است: Bayerische Motoren Werke به معنی صنایع موتوری بایرن. این عنوان شرکت خودروسازی آلمانی ست. دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ است. موسس این شرکت شخصی ست به نام فرانتس یوزف پوپ. او این شرکت را در سال ۱۹۱۶ بنا نهاد. در حال حاضر این شرکت مالک شرکت های رولز رویس موتور و مینی هم هست.
شروع فعالیت این شرکت با ساخت موتور هواپیما شروع شد. اما جنگ جهانی اول که به پایان رسید، بنا بر معاهده ی ورسای آلمان تحت شدیدترین محدودیت ها قرار گرفت. این شرکت آلمانی هم پیرو همین وضعیت از ساخت موتور هواپیما منع شد.
شرکت BMW مجبور بود تا پایان سال ۱۹۲۳ فقط موتور سیکلت بسازد. با گذشت چند سال بعد، در ۱۹۲۸ این شرکت به ساخت اتومبیل روی آورد. و این گونه شد که این شرکت قدم در راه شهرت گذاشت. امروز کسی نیست که یا طرفدار این برند نباشد یا اسم آن را نشنیده باشد.
دانلود لوگو BMW
حقیقت لوگو بی ام و
به تازگی مستنداتی به دست آمده که فاش می کند لوگو بی ام و ابدا ارتباطی به هواپیما و پره هایش ندارد. این حقیقت توسط خود شرکت بی ام دبلیو در اختیار همگان قرار گرفته است.
در این مطلب این طور گفته شده که لوگوی بی ام و و رنگهای آن برگرفته از پرچم ایالت باواریا آلمان است. اما نکته اینجاست که رنگهای لوگو دقیقا برعکس ترتیب رنگهای پرچم است. این امر به این دلیل است که در آن زمان ایالت باواریا قوانین تجاری بازرگانی سختگیرانه ای داشت. بر اساس این قوانین هیچ شرکتی حق استفاده از نشان و رنگهای پرچم باواریا را نداشت.
آنها یعنی مالکان بی ام دبلیو هم زرنگی کردند و خیلی راحت قانون را دور زدند. با تغییر دادن موقعیت قرارگیری رنگ ها در لوگو.
صحبت های مسئول رسانه ای آن زمان بی ام و و داستان پره و هواپیما هم فقط ردگم کنی بود که کسی شک نکند. البته آنها توجیهی در افشاگری جدیدشان آورده اند. آنها می گویند قصد نداشتند این داستان پردازی را بکنند. اما با درج یک آگهی که در روزنامه ای که لوگو ی بی ام دبلیو را روی پره های یک هواپیما نشان می داد این شایعه بین مردم شایع شد. آنها هم از این شایعه بهره برداری کرد.
شعار در لوگو بی ام و
تاریخچه لوگو بی ام و با شعار های مختلفی همراه بوده است. این شرکت شعار های گوناگونی از بدو تاسیس تا به امروز داشته است. اولین شعار آنها این بود: The Ultimate Driving Machine یعنی نهایت یک خودروی سواری. این شعار در سال ۱۹۷۰ طراحی شد و در تبلیغات مورد استفاده قرار گرفت.
شعار های دیگری هم بعدها طراحی شدند. از جمله ی این شعار ها Joy is BMW به معنای لذت یعنی بی ام دبلیو، و Sheer Driving Pleasure به معنای نهایت لذت رانندگی بود. اما همچنان اولین شعار آنها بیشتریم ماندگاری را در یاد مخاطبان این برند مشهور داشته است.
بیشتر بخوانید: اهمیت لوگو برای کسب و کارها